Website op de schop – hoe pak je dat aan?

door | 10 juni 2020 | Algemeen

Op een gegeven moment denk je: mijn website ziet er ouderwets uit. Je kijkt beter en ziet steeds meer dingen die je wilt veranderen. En als je dan eenmaal begint, blijkt het toch wel veel werk te zijn of is het toch nog steeds niet wat je wilt. Hoe voorkom je dat je verzandt in een mega-verbouwing van je website?

Regelmatig heb ik klanten aan de lijn die vastlopen tijdens het verbeteren van hun website. Iedere klant en website heeft natuurlijk een andere aanpak, maar globaal kan ik wel tips geven om dit proces een grotere slagingskans te geven.

In het kort gezegd adviseer ik meestal om eerst te onderzoeken wat er nodig is en dan pas de huidige site te bekijken. Want anders ga je uit van het bestaande en is het moeilijk om iets anders te bedenken.

Voor wie, wat en welke uitstraling

Ik hoor klanten vaak zeggen: “Mijn website klopt niet meer.” Logisch, want je bedrijf verandert in de loop der tijd. Voordat je begint met de huidige website te analyseren is het handig om los daarvan opnieuw te bepalen:

  • Voor wie is de website bedoeld? Welke soort bezoekers wil je graag naar je website lokken, voor wie schrijf je? 
  • Wat wil je vertellen? Wat is de boodschap? Waar gaat de website over? (En wat wil je niet op de website zetten?)
  • Hoe wil je overkomen als bedrijf of vereniging? Wat wil je uitstralen? 

Braindump dit op een paar vellen papier en binnen een half uur weet je meestal precies wat je wilt.

Inventarisatie en structuur

Is goed helder wat de website zou moeten vertellen en uitstralen, dan kun je gaan inventariseren wat er nu op staat. Let daarbij op of je de informatie gemakkelijk kunt vinden en of het prettig leest. Als het goed is krijg je dan een lijst met wat mag blijven (wel of niet aanpassen), wat weg mag en wat er nog bij moet.

Als je het grondig aan wilt pakken, zou je ook aan een ‘leek’ kunnen vragen of hij/zij informatie gemakkelijk kan vinden en begrijpen.

Uitstraling en ontwerp

Het is prettig voor de bezoekers als de website er als één geheel uitziet; alles in dezelfde stijl. En die stijl moet passen bij wat je wilt uitstralen. Kleine aanpassingen in kleuren, lettertype, lettergrootte doet wonderen. 

In de systeemaanpasser van je thema kun je veel instellingen op globaal niveau aanpassen.

Inhoudelijke aanpassingen

Hierin zit het meeste werk. Hoe ver je de website ‘op de schop’ gooit, heb je als het goed is nu duidelijk.

Als je veel gaat aanpassen en bouwen, kan het handig zijn om daar tijd voor in te plannen in de agenda. Dan voorkom je dat je website lange tijd half ok, half niet ok is.

Handleiding

Als je niet wekelijks aan je website werkt, vergeet je eerder hoe je website in elkaar zit. Wanneer je dan toch groot onderhoud aan het doen bent, maak dan gelijk goede notities wat je waar aanpast en hoe. Dat scheelt de volgende keer veel puzzeltijd. 

 

Succes met de verbouwing en mocht je er niet helemaal uitkomen, dan weet je me te vinden.